RECENZE: Ten, kdo stojí v koutě

Série: -
Díl: -
Forma: paperback
Počet stran: 216
Vydavatel: Brio
Rok vydání: 201
Anotace: Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

Charlie to v životě nemá jednoduché. Zrovna nastupuje na střední školu, kde skoro nikoho nezná. Nemá ani žádné přátele, nemá nikoho, komu by se mohl svěřit. Charlie se cítí úplně sám, všichni ho jen přehlížejí a pokládají za podivína, protože má svůj svět, je hodně uzavřený a nejraději ze všeho čte. A tak začal psát dopisy kamarádovi. Nezmiňuje, pro koho jsou určeny, nikoho nejmenuje, prostě jen píše. Zapisuje všechnysvé pocity, názory, postřehy a zážitky. Jeho život se zásadně změní, když pozná Patricka a jeho nevlastní sestru Sam, kteří chodí do závěrečného ročníku. V tu chvíli mu začne nový, krásný život. Konečně se dostane do party, získá kamarády a začne zažívat úžasné chvíle, díky kterým se cítí nekonečně. Jistě, ne vždycky je všechno ideální a Charlie zažil spoustu špatných věcí, proto je trochu jiný než ostatní...

***
Ze všeho nejdříve jsem se doslechla o novém filmu "The Perks of Being a Wallflower", v hlavních rolích s Loganem Lermanem (Percy Jackson) a Emmou Watson (Hermiona Grangerová), který mě velmi zaujal. A po zhlédnutí jsem došla k názoru, že to je jeden z nejsilnějších a nejemotivnějších filmů, které jsem za poslední dobu viděla. Opravdu se mi vryl do paměti, byl to nádherný film! A tak jsem začala pátrat po knižní předloze, až jsem se dopátrala k tomu, že bude české vydání. A hned mi bylo jasné, že tuhle knížku si prostě musím přečíst, protože na zahraničních blozích i na goodreads byla hodnocena velmi vysoko.

A tak jsem se ke knížce konečně dostala a s velkým nadšením jsem se dala do čtení.
Jak jsem už zmínila na začátku recenze, celá knížka je napsána formou dopisů, které píše Charlie neznámému kamarádovi. Právě tímto stylem je kniha jedinečná a v tom také tkví její kouzlo. Jedná se totiž o vyprávění jednoho dost zvláštního a neobyčejného chlapce. Neobyčejný, přesně takový Charlie je. Občas mě až zaráželo, jak věci míchal dohromady, chvíli psal o tom a hned zase o něčem úplně jiném. Ale takový prostě Charlie je - velmi přemýšlivý. Knížka nemá žádný vytříbený, květnatý jazyk, Stepehn Chebosky ji prostě napsal tak, jak by kluk jako Charlie skutečně přemýšlel, se všemi podivnostmi, nespisovnými slovy, pocity, myšlenkami, atd.

Charlieho příběh se odehrává v letech 1991-1992 v Americe. To mě také překvapilo, protože jsem očekávala, že se bude víceméně odehrávat v současnosti, ale nevadilo to. Pro příběh to vlastně není vůbec podstatné. Podstatné je to, že tahle kniha vás zničí. Opravdu, věřte mi. Po jejím dočtení se budete cítit úplně emočně na dně. Charlie ve svých dopisech zachycuje nelehké dospívání chlapce, který ztratil svého nejlepšího přítele a tetu - člověka, který mu byl úplně nejblíže. Popisuje své první seznámení se střední školou, se sexem i s drogami a alkoholem. Vypráví o svých přátelích a chvílích, které s nimi strávil. O tom, jaké to je být člověkem, který stojí v koutě a naslouchá... Ale za tím vším se skrývá víc, jakési temné tajemství, které se ukrývá hluboko v Charlieho ztrápené duši. A vy ho spolu s ním budete během čtení pomalu odhalovat...

Tahle na první pohled nenápadná, malá knížečka výrazně zelené barvy v sobě ukrývá velký příběh, který vás chytí a už nepustí. Charlieho vyprávění je tak živé, tak reálné, až máte pocit, že mu nutně musíte odepsat a pomoci mu. A všechny postavy, nejen samotný Charlie jsou tak dobře vykreslené, že téměř vystupují ze stránek a vy nemůžete jinak, než s nimi prožívat všechny zážitky, držet jim palce, radovat se s nimi i plakat. Toto je opravdu výjimečný příběh. Těch 200 stran zachycuje kus skutečného života a vy se během čtení prostě nebudete nudit, protože to zkrátka není možné. Je to prostě dojemný, krásný, chvílemi neskutečně veselý a chvílemi zase hodně smutný příběh. Je takový, jako život sám a dokáže vyvolat v člověku tak neskutečné spektrum emocí a pocitů, že to slovy nejde ani vyjádřit.

A nevěřte tomu, že je to knížka jen pro dospívající, není. Může si ji - a taky by měl - přečíst úplně každý. Já jsem po dočtení prostě jen zírala na stránky a po tvářích mi tekly slzy. Závěr knihy se mi opravdu velmi líbil. Nemůžu tady vypisovat všechny své pocity a dojmy... Prostě si tu knížku vezměte a přečtěte!

Nemůžu a ani nechci jinak, než této jedinečné knížce dát plných
5 hvězdiček, protože díky ní jsem prožila kousek života velmi zajímavého člověka a vyvolala ve mně tolik nejrůznějších emocí, až mě úplně vyždímala. Ale stálo to za to!

_________________________________________________________________________