neděle 17. března 2013

RECENZE: Marie Antoinetta - Raná léta ve Versailles

Marie Antoinetta bezesporu patří k jedněm z zajímavějších postav historie, do které se zapsala jako poslední královna Francie. Stejně jako okolo ostatních takto slavných osobnosti se to i kolem ní hemží zkreslenými informacemi, pomluvami a tajemstvími. Mnozí ji líčí jako rozmazlenou a marnivou dívku, která přehlížela chudé a jejím jediným zájmem byl luxus, pohodlí, drahé šperky a šaty.
Mladá spisovatelka Juliet Grey (vlastní jménem Leslie Carroll) se rozhodla tyto mýty vyvrátit a pustila se do psaní rozsáhlé trilogie, zabývající se životem této fascinující ženy.

Autorka: Juliet Grey
Překlad: Daniela Mičanová
Série: Marie Antoinetta ve třech dějstvích
Díl: 1.
Žánr: historický román
Forma: hardback
Počet stran: 407
Vydavatel: Domino
Rok vydání: 2012
Anotace: Nejmladší dcera císařovny Marie Terezie byla od raného dětství vychovávána k tomu, aby pokorně naplnila politické ambice své matky. Netušila ovšem, jak záhy onen obávaný den nastane: francouzskému následníkovi ji zaslíbili již v deseti letech, a tímto aktem pro ni skončilo dětství. Versailleský dvůr měl o nevěstě budoucího panovníka velmi přesné představy, a tak se budoucí královna Marie Antoinetta učila jinak myslet, mluvit, líčit, oblékat a dokonce i chodit. Když se pak jako čtrnáctiletá dívka vydala v oslnivé ekvipáži na cestu k francouzským hranicím, provázely ji matčiny striktní pokyny stran manželské poslušnosti.
Ve Versailles mladá princezna brzy zjistila, že pod vší okázalostí, pozlátkem a svazující etiketou se skrývá svět rafinovaných intrik a mocenských bojů. Dvořané vykazovali překvapivě odtažitý vztah k hygieně, stárnoucí král upřednostňoval milenku před vládnutím a novomanžel věnoval veškerý čas lovu, řemeslu a jídlu, takže na plnění dynastických povinností se mu už nedostávalo sil. Houževnatá princezna se však nevzdala a krůček po krůčku se jí podařilo získat pozici první dámy francouzského dvora, jež jí právem náležela. Byla to však pozice nadmíru křehká…

První díl s názvem Raná léta ve Versailles začíná v roce 1766 v Rakouské Schönbunnu, tedy v době, kdy je nejmladší dceři Marie Terezie - Marii Antonii pouhých 10 let a ještě zdaleka netuší, jaký osud ji v budoucnu čeká. Její dětství je veselé, prozářené sluncem a plné radovánek, které ovšem občas zakryje černý mrak zármutku. Před rokem jí zemřel milovaný otec František I. a její matka - arcivévodkyně rakouská - má spoustu starostí s vládou a na její děti jí proto nezbývá příliš času. Proto mladá Antonie tráví nejvíce času s jednou ze svých starší sester - Karolinou. Avšak právě rokem 1766 měly léta jejího veselého dětství skončit. Matka s ní má totiž jisté plány, které nejsou zrovna malé...

"Bella gerant alii, tu, felix Austria, nube! "

Jiným přenechej války, ty, šťastné Rakousko, zasnubuj se!

Tak zní heslo Habsburků a Marie Terezie se ho striktně drží. Má šestnáct dětí, z toho osm dcer a usilovně pracuje na tom, aby je výhodně provdala a tím zajistila podporu té a té země a mír své vlastní. A stejný osud čekal i mladou Toinette, její matka se ji totiž rozhodla provdat za francouzského dauphina Ludvíka Augusta, následníka trůnu, což znamená, že se rakouská arcivévodkyně Marie Antonie jednoho dne stane Francouzskou královnou!
Ale předtím než bude do své nové vlasti vyslána, musí podstoupit jisté změny, aby u náročných Francouzů uspěla a také se musí začít usilovně vzdělávat. To se přirozeně Antonii moc nezamlouvá, ale ví, co je její povinnost a chce, aby na ni matka byla hrdá. Po náročných měsících učení a výchovy je ve svých 16 letech vyslána do Francie, aby se stala manželkou francouzského dauphina.
Ale nečeká ji tam zrovna lehký osud. Mravy a zvyklosti ve Francii se dost liší od těch rakouských, je těžké si zvyknout na nový život, zvlášť když váš manžel o vás očividně nejeví žádný zájem, a místo první francouzské dámy uzurpuje drzá králova milenka madame du Barry. Marii Antoinettu tak čeká náročný úkol - musí se zapsat do srdcí svých poddaných, zároveň také musí splnit svou povinnost dauphinky a porodit svému muži dědice...

Období Velké Francouzské revoluce mě zajímá a toužila jsem se o něm dozvědět něco víc. Proto není divu, že mě zaujala právě tato kniha, která líčí dramatický život poslední Francouzské královny předtím, než revoluce vypukne. Z chutí jsem se do této knihy začetla a s tím, co se mi dostalo jsem více než spokojená...

Především se mi líbí, že se jedná o trilogii, což slibuje detailní popis nejen života Marie Antoinetty, ale i tehdejších poměrů na francouzském dvoře.
Juliet Grey se rozhodla napsat opravdu rozsáhlé dílo, v němž dopodrobna vykresluje obraz té doby z pohledu samotné Marie Antoinetty. Popisuje mladí hlavní hrdinky v Rakousku a co všechno musela podstoupit, než se stala francouzskou princeznou. Přibližuje čtenáři její výchovu a to, jak vyrůstala. Následně se rozepisuje o její cestě do Francie i o tom, co ji v nové vlasti čekalo. Pokusila se proniknout do jejího myšlení, do jejích pocitů a myšlenek. Proto se někomu kniha v určitých chvílích může zdát poněkud rozvleklá a zdlouhavá, ale opravdový milovník historie toto rozepisování ocení, protože nám tím autorka, která má opravdový smysl pro detail, velmi šikovně přibližuje onu dobu, chce, aby se čtenář plně položil do jejího příběhu a vžil se do tehdejšího života.

Příběh je velmi čtivý, styl, jakým je celá kniha napsaná mi opravdu sedl. Děj sice není akční tak, jak by ho chápali třeba čtenáři jiných žánrů, přesto je plný zvratů a napínavých okamžiků. Ubíhá pozvolna a je plný popisů, které se mi velmi líbily a díky kterým jsem měla pocit, že v té době opravdu žiju. Kromě toho obsahuje kniha spoustu zajímavých a především pravdivých informací a historických faktů. Autorka totiž studovala historii evropských panovnických rodů a nejvíce se zaměřila právě na sedmnácté století. I když se jedná o historickou fikci, tak ona fikce je prakticky jen v tom, že se autorka vžila do postavy Marie Antoinetty a rozhodla se popisovat její myšlenky a pocity. Všechny postavy v knize, události i roky jsou pravdivé a podložené historickými fakty.

Při popisování charakterů se autorka také snaživě drží faktů, ale je jasné, že sem tam si něco sama přikreslí, což je u historických románů pochopitelné. Postavám, které v knize vystupují, dokázala vdechnout život a čtenář má díky tomu možnost si je oblíbit, zamilovat či nenávidět je. Vedlejších postav je zde docela velké množství a proto si myslím, že zvlášť méně zkušení čtenáři by ocenili seznam postav s popisem jejich funkce, kterou z příběhu zastávají.

Velmi však oceňuji seznam použité literatury, který autorka zveřejnila na konci své knihy. Do tohoto seznamu zařadila zajímavé knihy o Marii Antoinettě, které prostudovala a které jí při psaní pomáhaly. Vděčná jsem i za závěrečnou poznámku, v níž Juliet Grey popisuje svou práci na této knížce.

Také se mi líbí, že závěr prvního dílu je prakticky uzavřený, příběh končí nástupem Ludvíka Augusta na trůn, čímž se z Antoinetty stává francouzská královna.
Druhý díl s názvem Marie Antoinetta: Soumrak rozmařilosti vychází už příští týden u nakladatelství Domino a bude líčit život hlavní hrdinky jakožto královny. Já se na něj velmi těším a jsem zvědavá, jaké zajímavé věci se zase dozvím.

První díl série o Marii Antoinettě se zařadil mezi mé oblíbené knihy a tehdejší doba mě díky ní začala opravdu zajímat a fascinovat. Rozhodně tuto trilogii doporučuji všem těm, co se zajímají o historii a rádi čtou historické romány.

Je proto myslím jasné, že jsem se tuto knihu rozhodla ohodnotit plným počtem, tedy
5 hvězdičkami.

_________________________________________________________________